Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Crashplan, otroligt långsam uppladdning

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-12-15 19:29

Jag har precis skaffat 30 dagars testavtal med Crashplan, men med den takt det tar att ladda upp min datot kommer jag inte att vara klar innan det är för sent, och jag har knappt börjat lägga till de diskar som ska backas...

Uppladdningshastigheten är runt 1 Mbps och svajar lite upp och ner. Jag har följt råden på Crasplans sajt, men det ger liksom inget. Är det alltid så här segt?
Jag har mellan 30 och 95 Mbps upp med fiber, 95 när ovanstående skärmdump togs.

Det går säkert upp och ner, låg på 6-7Mbps upp när jag körde CrashPlan. Men har ersatt det med Duplicati och Amazon Drive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-15 20:53
Ursprungligen av keptang:

Det går säkert upp och ner, låg på 6-7Mbps upp när jag körde CrashPlan. Men har ersatt det med Duplicati och Amazon Drive.

Är dessa två också gratis?

Ursprungligen av Gnulia:

Är dessa två också gratis?

CrashPlan är inte gratis om du vill använda deras molnlagring.

Duplicati är en fri och öppen programvara, Amazon Drive kostar $59.95/år för obegränsat utrymme.
Går att använda till mer än bara backup, som Dropbox-alternativ / Foto-backup osv..

  • Medlem
  • 2016-12-15 22:43
Ursprungligen av keptang:

CrashPlan är inte gratis om du vill använda deras molnlagring.

Duplicati är en fri och öppen programvara, Amazon Drive kostar $59.95/år för obegränsat utrymme.
Går att använda till mer än bara backup, som Dropbox-alternativ / Foto-backup osv..

Är det en S3-variant? Jag skaffade ett S3-konto men det var lite för bökigt att hålla på att fippla med om man skulle bygga nåt eget.
Fick för mig att Crashplan var da shit, men med den här synktakten är det inte mycket att hurra för.

Vem ligger bakom Duplicati? Är tjänsten beroende av nån server? I vilken struktur lagras datan? Man vill ju inte göra sig beroende av att två av varandra aktörer ska gå hand i hand för tid och evighet.

Ursprungligen av Baron:

Är det en S3-variant? Jag skaffade ett S3-konto men det var lite för bökigt att hålla på att fippla med om man skulle bygga nåt eget.
Fick för mig att Crashplan var da shit, men med den här synktakten är det inte mycket att hurra för.

Vem ligger bakom Duplicati? Är tjänsten beroende av nån server? I vilken struktur lagras datan? Man vill ju inte göra sig beroende av att två av varandra aktörer ska gå hand i hand för tid och evighet.

Duplicati är ett öppen källkodsprojekt som funnits sedan 2008 och utvecklas väldigt aktivt, se länken i mitt tidigare inlägg.

Nej, det är "nya" Amazon Drive. Inga konstigheter att använda, $59.95/år.
Duplicati är en lätt klient du kör på din enhet, dator/NAS.

Duplicati har alltså stöd för Amazon Cloud och många andra destinationer. Allt krypterat såklart om man önskar (vilket man gör).
Duplicati är inte beroende av Amazon Cloud, kan använda en lokal destination om man så önskar.

CrashPlan/Backblaze är väldigt enkelt att använda, och var enligt mig också "da shit" tidigare. Men saker och ting utvecklas, nya tjänster ploppar upp.

Får full hastighet (+100Mbps) uppströms mot Amazon Drive.

  • Medlem
  • 2016-12-15 23:07
Ursprungligen av keptang:

CrashPlan är inte gratis om du vill använda deras molnlagring.

Duplicati är en fri och öppen programvara, Amazon Drive kostar $59.95/år för obegränsat utrymme.
Går att använda till mer än bara backup, som Dropbox-alternativ / Foto-backup osv..

Kan man ha flera datorer synkade mot samma konto? Alltså, kan man bestämma själv i vilken rostkatalog man ska spara saker?

Ursprungligen av Baron:

Kan man ha flera datorer synkade mot samma konto? Alltså, kan man bestämma själv i vilken rostkatalog man ska spara saker?

Japp, hur många du vill. Det är ett utrymme du kan använda hur du vill, som en synktjänst (ie. Dropbox), lagring, fotouppladdning från dina mobila enheter. Ja, hur du vill.

  • Medlem
  • 2016-12-15 23:11
Ursprungligen av keptang:

Japp, hur många du vill. Det är ett utrymme du kan använda hur du vill, som en synktjänst (ie. Dropbox), lagring, fotouppladdning från dina mobila enheter. Ja, hur du vill.

Håller på att ta hem det nu…

Ursprungligen av Baron:

Håller på att ta hem det nu…

Menade förstås Amazon Drive i mitt tidigare svar. Duplicati är endast en mjukvara för att kunna göra bra krypterade inkrementella backups.
Du måste ha nånstans att lägga dessa, lokalt, NAS eller t.ex. Amazon Drive.

  • Medlem
  • 2016-12-15 23:15

Hm, Duplicati vill inte starta. Kräver Mono Framework 2.6+. Men har just installerat 4.8 och startat om.

edit
Fixen: https://github.com/duplicati/duplicati/issues...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-16 09:27
Ursprungligen av keptang:

Menade förstås Amazon Drive i mitt tidigare svar. Duplicati är endast en mjukvara för att kunna göra bra krypterade inkrementella backups.
Du måste ha nånstans att lägga dessa, lokalt, NAS eller t.ex. Amazon Drive.

Kan Amazon Drive hantera rena backups, alltså inte bara filer en masse? Kan man backa en hel dator och sedan köra en restore på en tom dator och då få en identiskt, fungerande och bootbar, dator?

Ursprungligen av zinned:

Kan Amazon Drive hantera rena backups, alltså inte bara filer en masse? Kan man backa en hel dator och sedan köra en restore på en tom dator och då få en identiskt, fungerande och bootbar, dator?

Amazon Drive är ingen backup-tjänst i sig, det är en lagringstjänst. Det är Duplicati som löser backup i min set-up, till Amazon Drive.
All info på hur Duplicati fungerar och hur den gör backup finns på deras sida.

Att få en fungerande och bootbar dator tillbaka finns inte i lösningen med Duplicati. Andra applikationer är experter på sånt och jag gör sådant lokalt till min NAS (som sedan backas upp till Duplicati).

Ursprungligen av keptang:

...backas upp till Duplicati

...backas upp av/med Duplicati till Amazon Drive.

  • Medlem
  • 2016-12-16 10:52
Ursprungligen av keptang:

Amazon Drive är ingen backup-tjänst i sig, det är en lagringstjänst. Det är Duplicati som löser backup i min set-up, till Amazon Drive.
All info på hur Duplicati fungerar och hur den gör backup finns på deras sida.

Att få en fungerande och bootbar dator tillbaka finns inte i lösningen med Duplicati. Andra applikationer är experter på sånt och jag gör sådant lokalt till min NAS (som sedan backas upp till Duplicati).

Jag har en "nas" som ska backas i molnet, det är hela grejen även för mig. Jag har en Mac Pro med rejält med disk som jag delar ut hemma, och den vill jag backa på nåt bra sätt.
(Kan man skapa bootbara backuper med Crashplan?)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-16 11:05
Ursprungligen av keptang:

Amazon Drive är ingen backup-tjänst i sig, det är en lagringstjänst. Det är Duplicati som löser backup i min set-up, till Amazon Drive.
All info på hur Duplicati fungerar och hur den gör backup finns på deras sida.

Att få en fungerande och bootbar dator tillbaka finns inte i lösningen med Duplicati. Andra applikationer är experter på sånt och jag gör sådant lokalt till min NAS (som sedan backas upp till Duplicati).

Det lät spontant som att det kunde vara ett alternativ men det känns som lite väl mycket hemmabygge och med för många separata komponenter för att godkännas av mig. För många felkällor.

Jag vill ha en anledning att lämna Crashplan. De är usla. Fungerar utmärkt att ladda upp data men när olyckan väl är framme och man ska utnyttja tjänsten för dess verkliga ändamål, att göra en restore, så går det vansinnigt långsamt. Jag är inte säker på de exakta hastigheterna nu men jag vill minnas att det gick kring 300 KB/s att ladda ner från dem, bedrövligt långsamt.

Ursprungligen av Baron:

Jag har en "nas" som ska backas i molnet, det är hela grejen även för mig. Jag har en Mac Pro med rejält med disk som jag delar ut hemma, och den vill jag backa på nåt bra sätt.
(Kan man skapa bootbara backuper med Crashplan?)

Jag backar min NAS (Synology) till Amazon Drive, det har den inbyggt stöd för.
Datorer backas direkt till Amazon Drive med Duplicati, alternativt till NAS som kör till Amazon Drive.

Nej, du kan inte skapa bootbara backuper med CrashPlan.

Ursprungligen av Baron:

Är det en S3-variant?

Vad menas?

Ursprungligen av Macaddict:

Vad menas?

Amazon S3.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-16 11:26
Ursprungligen av Macaddict:

Vad menas?

http://docs.aws.amazon.com/AmazonS3/latest/de...

Edit: Kul att @keptang kom med exakt samma länk på exakt samma minut

Jag kör med Backblaze och där går det rätt snabbt om man har en bra lina:
Sköter sig helt själv, obegränsat och $99 per två år per dator inklusive alla direktanslutna enheter men inte NASar eller TM diskar, men tar partitierade diskar där ena är TM och den andra inte sas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-16 13:21
Ursprungligen av CekariYH:

Jag kör med Backblaze och där går det rätt snabbt om man har en bra lina

<BILD>

Snabbt? 5 Mbit/s är inte snabbt utan långsamt. Att återställa en backad disk på 500 GB data skulle ta i runda slängar två veckor. Det är inte ok. Dessutom gissar jag att tiden som visas i din bild motsvarar en nyligen genomförd uppladdning. Generellt brukar nerladdningar, restore, vara ännu långsammare än så från dessa tjänsteleverantörer.

Senast redigerat 2016-12-16 13:42
Ursprungligen av zinned:

Snabbt? 5 Mbit/s är inte snabbt utan långsamt. Att återställa en backad disk på 500 GB data skulle ta i runda slängar två veckor. Det är inte ok. Dessutom gissar jag att tiden som visas i din bild motsvarar en nyligen genomförd uppladdning. Generellt brukar nerladdningar, restore, vara ännu långsammare än så från dessa tjänsteleverantörer.

Om du läser ovanför så just nu är det just då 61GB per dygn, och brukar pendla mellan 30-95 GB per dygn, så visst tar det lite tid över internet men det ska ju också krypteras och säkras på deras array med diskar, eller decrypteras vid återställning. Vad som också ingår i servicen är ju att om du behöver återställa en större mängd data så skickar dom backuppen på en eller flera HDD, och borde gå på ca en vecka.
Har du något annat vettigt krypterat förslag?

Tillägg: Detta är ju ett "extra" hängsle och livrem sas, så använder man TM med flera diskar och alltid har minst en av dom ofsite så kommer man nog ganska snabbt igång igen och kan sedan fylla på med data från CP eller BB.
Det är ju inte så att man behöver alla 100000 foton eller så eller vad det nu är för data man har massor av på stört?

När jag kommer hem från en dag ute med kameran så har jag kanske 100 GB med foton och efter jag fått över dom till datorn så tar det någon timme tills TM gjort en backup och ca 2-3 dagar tills BB gjort sitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-16 15:08
Ursprungligen av CekariYH:

Om du läser ovanför så just nu är det just då 61GB per dygn, och brukar pendla mellan 30-95 GB per dygn, så visst tar det lite tid över internet men det ska ju också krypteras och säkras på deras array med diskar, eller decrypteras vid återställning. Vad som också ingår i servicen är ju att om du behöver återställa en större mängd data så skickar dom backuppen på en eller flera HDD, och borde gå på ca en vecka.
Har du något annat vettigt krypterat förslag?

5Mbit är urusel hastighet, det går inte att diskutera. De diskuterar ju dessutom bättre krypterade alternativ ovan? Crashplan har dessutom lagt ner tjänsten att skicka backupen på HDD. https://helpdesk.code42.com/hc/en-us/articles...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-16 15:29
Ursprungligen av CekariYH:

Om du läser ovanför så just nu är det just då 61GB per dygn, och brukar pendla mellan 30-95 GB per dygn, så visst tar det lite tid över internet men det ska ju också krypteras och säkras på deras array med diskar, eller decrypteras vid återställning.

Ser nu att där står "61 GB/day". Det motsvarar ungefär 7 Mbit/s, ingen större skillnad utan fortfarande långsamt.

Ursprungligen av CekariYH:

Vad som också ingår i servicen är ju att om du behöver återställa en större mängd data så skickar dom backuppen på en eller flera HDD, och borde gå på ca en vecka.
Har du något annat vettigt krypterat förslag?

Ingår det verkligen? Kostar det inget extra om man vill få sin data hemskickad på fysiska diskar istället för download? Det låter lite otroligt för att vara sant.

Förslag för övrigt? Nej. Jag letade ju efter bra förslag, jag gav inga själv. Backblaze har jag testat tidigare och enligt min erfarenhet inte ett dugg bättre/sämre än Crashplan. Båda är tyvärr för dåliga för mig. Jag kör dock vidare på Crashplan tills jag hittar en bra lösning.

Ursprungligen av zinned:

Ser nu att där står "61 GB/day". Det motsvarar ungefär 7 Mbit/s, ingen större skillnad utan fortfarande långsamt.

Ingår det verkligen? Kostar det inget extra om man vill få sin data hemskickad på fysiska diskar istället för download? Det låter lite otroligt för att vara sant.

Förslag för övrigt? Nej. Jag letade ju efter bra förslag, jag gav inga själv. Backblaze har jag testat tidigare och enligt min erfarenhet inte ett dugg bättre/sämre än Crashplan. Båda är tyvärr för dåliga för mig. Jag kör dock vidare på Crashplan tills jag hittar en bra lösning.

Det ingår vad jag vet, har inte hört något annat.

Håller med CP eller BB är rätt likvärdiga med några få skillnader i hur och vad så för min del överväger BB för mina behov just nu.
Tror tyvärr inte vi får någon bättre service (snabbare) för det priset med den säkerheten. Säg att det skulle skapas nått liknande i Sverige med 4-dubbla hastigheten etc så blev det nog 8-10 ggr dyrare samtidigt.
Som sagt var, BB duger bra som komplement till TM för mig som privatperson.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-16 16:47
Ursprungligen av CekariYH:

Det ingår vad jag vet, har inte hört något annat.

Håller med CP eller BB är rätt likvärdiga med några få skillnader i hur och vad så för min del överväger BB för mina behov just nu.
Tror tyvärr inte vi får någon bättre service (snabbare) för det priset med den säkerheten. Säg att det skulle skapas nått liknande i Sverige med 4-dubbla hastigheten etc så blev det nog 8-10 ggr dyrare samtidigt.
Som sagt var, BB duger bra som komplement till TM för mig som privatperson.

Nja, Amazone Drive tillsammans med t ex Arq kan ju absolut vara ett bättre alternativ.

Ursprungligen av CekariYH:

Det ingår vad jag vet, har inte hört något annat...

Upp till 128 GB på USB-minne kostar $99.
Upp till 4 TB på en hårddisk kostar $189.

Men sen kan man få pengarna tillbaka om man skickar tillbaka USB-minnet eller hårddisken inom 30 dagar.

Så det kostar egentligen bara returfrakten. Jag har ingen aning om vad det kan kosta.

https://www.backblaze.com/restore.html

Inte råkar någon ha testat hastighetsskillnaden på amazon drive UK vs Tyskland?
Eller spelar första valet ingen roll och man kan välja sedan alternativt att dns automatiskt väljer närmaste hall?

edit: sorry för OT

och nvm, det verkar rulla på i runt 10+ MB/s vilket gott och väl duger för NAS backup ifall huset brinner ner.

Senast redigerat 2016-12-16 18:38
Bevaka tråden